Flores deel 2

23 augustus 2015 - Komodo, Indonesië

Vrijdag 21 augustus
Vandaag gaan we de Crater Lake Tour doen. Jeroen heeft dit van ons,Martine,Pieternelle, Ruben en Anja gekregen.
We zouden om half acht opgehaald worden echter het was bijna acht uur eer dat we opgehaald werden. Was dit een voorbode?? Bleek dat er nog drie mensen mensen meegingen die te laat waren. Uiteindelijk  dus met 6 personen, de tourguide en de chauffeur op pad in de jeep. Na ongeveer drie kwartier rijden bleek de motor oververhit te zijn. Dat werd stoppen onder het mom van wat een mooi uitzicht. Water werd bijgevuld en weer verder rijden. Echter na een half uur kwamen er kokend hete spetters uit het dashboard kastje op Woenk zijn been. Dat werd weer stoppen en bijvullen.
Uiteindelijk na anderhalf uur rijden gingen we de normale weg af en hup de binnenland in. Na ongeveer een half uur rijden stopten we om de waterval te bezoeken. Dat werd een kleine wandeltocht er naar toe maar was de moeite waard. Terug bij de auto bleek dat we bleven lunchen in dit dorp bij mensen thuis. Na gegeten te hebben gingen we op weg naar de Crater Lake. Echter we kwamen niet zo ver.... We kregen panne. Maar dan ook echt panne, de aandrijf as was afgebroken. Tja en daar sta je dan... We hebben gelachen en foto's gemaakt. De groep was leuk dus dat maakte het goed op dat moment. De tourgids gaf aan dat het 1 uur lopen was naar de Crater Lake of we konden wachten op een vervangende auto. Met zijn allen besloten we te gaan lopen. Water en frisdrank mee en wandelen maar. Pff na een uur lopen waren we er nog niet. Even een cola stop en toch maar weer verder. De weg op zich was prachtig je loopt op asfalt door de natuur. Maar de weg loopt alleen maar omhoog en heel af en toe een stukje plat. We kwamen door dorpjes waar we enthousiast werden begroet door de bewoners en de kinderen. Die zullen ook wel gedacht hebben, wat een gekken om met deze hitte en in de zon te lopen. Uiteindelijk hebben we drie uur gelopen en toen zagen we in verte the lake. En Tuurlijk stopte er toen net een truck voor ons waar we voor de laatste 10 minuten konden meerijden. Och wat was iedereen het zat. En toen waren bij de lake waar je zou kunnen zwemmen.  Nou er leeft geen vis in, dus lijkt mij niet sjofel om er in te gaan zwemmen. Op deze plek was er ook geen drinken( het is een basiskamp van Flores Xp,touroperator) en de vervangende auto was er ook nog niet. In de omschrijving stond dat er een hotspring zou zijn. Met zijn zessen besloten we er maar naar toe te lopen, volgens de tourguide zou het 10 min. lopen zijn. Maar daar kwam onze auto aan. Of te wel  een auto met een laadbak. We gingen wel met de auto en daarna terug naar Labuan Bajo. Oké met zijn allen in die auto ? Dat werd passen en meten. Chauffeur en 1 persoon voorin, 3 personen op de achterbank , 2 personen en de tourgids in de laadbak. Pff dat belooft wat gezien de wegen hier. Iedereen zat en op weg naar de hotsprings. Daar aangekomen bleek er een bamboestick uit een rots te komen met warm water en dat liep naar de Lake. He wat is dit een hotspring?? En waar kan je zwemmen, pff wat een aanfluiting. Op Java hebben we echte hotsprings gezien dit was niks. Vraagt iemand aan de tourgids, hoe dit is ontstaan en waar komt het water vandaan. Haar antwoord was it's nature he. Dat zijn toch geen antwoorden meer, aardige meid maar echt nul komma nul verstand. Dus maar terug in de auto en terug rijden. Helaas waren er twee wagen ziek, Woenk en Christoph en kan er maar een voorin zitten. Dat werd Christoph want die was onwijs lang. Woenk, ik en adeline zaten achterin gevouwen. Jeroen en de ander gast en tourgids zaten achterop. Het zou ongeveer anderhalf uur rijden zijn. Na een anderhalf uur waren we gestopt en toen zat Woenk zijn knie bijna opslot, zwaar overbelast door het niet goed kunnen zitten in de auto. Pff dat was klote. We besloten om te wisselen van plek zodat Woenk voorin kon zitten om zijn knie te strekken en Christoph ging op de laadbak. De weg was natuurlijk slecht, dus kwamen uiteindelijk na twee uur en drie kwartier in Labuan bajo aan. De eigenaar van de reisorganisatie was er niet. En in overleg met de andere gasten hebben we besloten dat we niet gingen betalen. Ik zou een email schrijven en hem vertellen van de dag en hem met bod laten komen. De andere zouden de volgende dag ook met Flores Xp weggaan voor een drie daagde Tour op zee. Ze twijfelden erg maar omdat onze dag ervoor zo goed bevallen was besloten ze toch maar te gaan aangezien er eigenlijk ook geen tijd voor hun was om iets anders te boeken. Ik ben benieuwd hoe hun die dagen zijn vergaan. Terug in ons hotel verging Woenk inmiddels van de pijn. Oeps en ons hotel ligt boven op de heuvel en je moet naar boven lopen om bij onze kamer te komen. Pff hij was blij dat hij er was en dook gelijk zijn bed. Jeroen en ik zijn even samen wezen eten maar wat waren we het zat. Terug gelijk een e-mail gestuurd, in het Engels wat soms nog best lastig is. De volgende ochtend was er al een e-mail terug met heel heel veel excuses. We hadden niet de juiste tourgids, de andere had een scooter ongeluk gehad. Onze tourgids heeft het niet op de juiste manier opgepakt en het belangrijkste we hoefden niet te betalen. Dat was dan nog de enigste meevaller van een bizarre dag.
Zaterdag 22 augustus.
Vandaag echt helemaal niks gedaan. Ik ben nog even naar benden naar de haven gegaan om voor Woenk een pijnstillende crème voor zijn knie te halen. Verder hadden we allemaal een offday en hebben we veel geslapen.
Gisteravond met een taxi naar de haven om te eten. Woenk zijn knie gaat iets beter maar omhoog en naar beneden lopen doet erg veel pijn. We besloten om pizza te gaan eten in Made in Italie. Een restaurant gerund door een Italiaan. En daar besloten we om eens gek te doen en een fles wijn te nemen. Hihi mag wat kosten, meer dan half miljoen voor een fles(€33). Maar hij was heerlijk! Als afsluiter kregen we van de Italiaan ook nog een glaasje local home made limoncello. Heerlijk! Terug met de taxi en tijd om al onze spullen te pakken.
Zondag 23 augustus
Standaard word ik hier om zes wakker, zijn geen tijden maar ook wel lekker in alle rust koffie op ons balkon drinken en genieten van het uitzicht. Vandaag hebben we nog een boot gehuurd en gaan we snorkelen bij Kanawa eiland. En om vijf uur verzamelen voor de boottocht naar lombok. Wij zijn dus vanaf vanavond tot dinsdagavond niet te bereiken.
Gelukkig lukte het toch nog om wat foto's te uploaden en zelf een video! Je moet er alleen heel veel geduld voor hebben want het internet valt steeds weg.
Groetjes van ons.

1. ET:
    Wat een verhaal, joh!
    Maar eh... Autopech en een chauffeur die een ongeluk heeft gehad, dat noem je overmacht. Daar kan toch niemand iets aan doen? Om dan niet te betalen...
    Dat zijn juist de situaties waar je op hoopt bij een avontuurlijke vakantie!
    Oh, nog een tip voor als je knie op slot zit; Gebruik je sleutelbeen!
    Succes met varen.
  2. Andeleu:
    23 augustus 2015
    Wat een verhaal weer,jullie maken toch weer van. Alles mee,en Woenk ook weer pech,knap snel weer op doen jullie voorzichtig. En nog een mooie reis groetjes An xx
  3. Beintema:
    Wat een avontuur!
    Woenk sterkte met je knie.
    Prachtige foto's.
  4. Jeroen:
    23 augustus 2015
    Haha jullie beleven het ene na het andere avontuur.
  5. BenAnt:
    23 augustus 2015
    Nou lui , die 21ste staat jullie eeuwig in je geheugen gegrift what a bat'day! Met al dat lopen.moest ik gelijk aan Woenk denken , dacht dat trekt ie niet ,die zit daar straks In " the middl off nowwhere" te wachten op hulptroepen. Gelukkig kwam het nog net niet zo ver. Ga morgen lekker water plezier maken beter dan zoveel lopen . Liefs en Knuffels van ons....
  6. Leida:
    23 augustus 2015
    Nog veel plezier op de boot
  7. Leida:
    28 augustus 2015
    zo jullie maken wat mee om nooit te vergeten als je weer thuis ben heb je nog wel drie weken nodig om weer in Nederland te wennen.Maar dat is voor latere zorg eerst nog een lekker weekje genieten doe hierbij de lieve groeten van Mama Leida.