Flores

22 augustus 2015 - Komodo, Indonesië

Maandag 17 augustus
Vandaag hadden we in de planning om een privé chauffeur te vinden die ons naar wat rijstvelden zou brengen en we wilden graag Bratan bekijken. Afstanden zijn redelijk ver.
Snel een gevonden die ons voor 600.000 rph zou rond rijden. Leuke man alleen zijn rijstijl was zo verschrikkelijk traag. Dus voordat we bij Bratan waren hadden we er al twee uur in de auto op zitten. We konden aangeven om te stoppen om foto's te maken. Hier zijn natuurlijk prachtige foto's gemaakt. Eenmaal bij Bratan bleek dat er veel Indonesiërs waren vanwege hun onafhankelijkheidsdag.Terug reden we langs prachtige rijstvelden waar we ook stopten voor foto's en een verlate lunch.
Uiteindelijk zijn we van 11:00 tot 18:00 weggeweest. Best een lange dag. Na een lekkere maaltijd zouden we de spullen inpakken en nog even wat drinken op ons terras. Blijkt dat bij Jeroen op zijn kamer een rat boven het plafond zit, hij hoopte dat ie zou vertrekken maar hij zat er nog. Dus toch maar een andere kamer gevraagd want slaap je toch niet lekker. Heeft ie op de andere kamer een gekko. Nou doen gekko's niks maar ze kunnen wel geluid maken. Hihi hij trof het niet.
Dinsdag 18 augustus.
Vandaag reizen we naar Flores!
Na een dodemansrit met de taxi waren met twintig minuten op de luchthaven. Probeerde ook nog even wat extra geld af te troggelen, maar hij kreeg maar 20000 extra voor de tolpoort wat al teveel was maar we hadden geen zin in discussie's.
Bij het inchecken bleek dat we teveel bagage hadden . Mocht maar 30 kg voor zijn drieën meenemen en wij hadden 45 kg. Na bijbetaling mochten we door.
Yes we vliegen met een propeller vliegtuig, van mij(Nathalie) altijd al een wens geweest. Na een goeie vlucht met Lion Air landen we in Labuan Bajo op Flores. Hier werden we opgehaald en naar ons hotel bayvieuw Gardens gebracht. We zitten recht boven de haven. De kamer is oké, we mogen niet klagen haha. De bedden zijn prima en de kamer is schoon. Het grote voordeel is dat we een grote overdekte ruimte buiten hebben maar helaas geen zwembad.We zijn maar gelijk het dorp in gelopen om te kijken of er iets te doen is. Nou eigenlijk alleen maar duiken/snorkelshops en wat restaurants. Toerisme is echt in opkomst hier.
Woensdag 19 augustus
Vandaag hebben we een boot gehuurd met nog twee toeristen uit ons hotel. We zijn naar kanawa eiland gevaren waar je echt prachtig kon snorkelen. En dankzij Nicole konden we ook prachtige foto's maken! Zulke mooie kleuren en vissen echt WoW! Hier konden we ook lunchen en vervolgens naar nog een eiland gevaren om ook daar te snorkelen. Deze was iets minder mooi maar nog steeds gaaf. Na een lange terug in de haven even op de lokale vismarkt gekeken en terug naar het hotel gelopen. Dat is best een pittig wegje omhoog, eigenlijk lange trappen dwars door een woonwijk tot aan de weg. Daarna gegeten bij een kraampje in haven met verse vis, heerlijk!
Donderdag 20 augustus
Dit is een dag om nooit te vergeten!!
Om half zeven werd het ontbijt en om half acht werden we op gehaald Flores Xp voor een dagtocht. Aangekomen bij onze boot werden we verwelkomd met koffie en een muffin. Even wachten op onze medereizigers en uiterlijk vertrokken we met 7 passagiers en de crew voor de trip. We vertrokken richting Taman Nasional Komodo Park. Onze eerste stop was bij Manta Point. Als we geluk hadden zouden we met snorkelen manta's zien. Er werd ons echter gelijk verteld dat ze de dag er voor maar 1 gespot hadden. De schipper tuurde over het water en jawel hij zag er een. Dus hup snorkelsset en flippers aan en in het water. In een woord WoW !  Wat een gave beesten zijn dit! Zo mooi zwieren ze door het water. We hebben echt geluk gehad en er heel veel gezien! Zelfs aan de water de top en zijlings met ze mee zwemmen echt te gek! Daarna zijn we naar een eiland gevaren voor de lunch en ook hier konden we snorkelen. Prachtige koralen en vissen gezien. Woenk en Jeroen hadden het geluk om nog een Manta hier tegen te komen, dit gebeurt niet vaak. Ze kwamen ook een zeeschildpad tegen. De foto's zijn te gek! Helaas kan ik ze niet uploaden hier.
Na een uurtje hier gesnorkeld te hebben vaarden we verder richting Rinca om de komodovaranen te spotten. We hebben er een paar gezien die dicht bij de entree zaten vanwege de geur van de keuken. Maar eigenlijk was te warm voor ze. Tijdens de korte route over het eiland kwamen we er een tegen die was haar nest aan het bewaken. Zo gaaf om ze in hun omgeving te zien. Helaas kwamen we er geen meer tegen. Maar we hebben nog een herkansing maandag als we naar lombok varen. Na dit bezoek vaarden we weer verder. En gingen we voor een eiland liggen om de zonsondergang te zien maar ook hoe de vleermuizen(vliegende hond) uit de mangroven opstijven naar Flores vliegen. Ook dit was super gaaf om te zien. Na anderhalf uur varen waren we weer terug in de haven waar we gelijk weer verse vis gingen eten. De heren aan de verse garnalen en ik aan de witte vis. Voor €5,75 kregen de heren ieder 20 grote garnalen vers bereid. Ze hebben zitten smullen!
Het internet is hier echt een drama dus helaas geen foto's. Het verhaal van vandaag volgt snel maar dat heeft nog staartje... Jullie horen snel van ons!
Groetjes Jeroen,Woenk en Nathalie

1. BenAnt:
    22 augustus 2015
    Whaw , wat heerlijk weer om te lezen idd jammer dat we geen foto's erbij hebben maar, je verhaal is weer fantasties ! Super . Blijf lekker alles ontdekken en genieten . Dikke Knuffels uit Reutum . Wij genieten.mee op afstand
  2. Willem:
    22 augustus 2015
    Supergaaf hoor! Leuk om zo op de hoogte te blijven!

Ik heb trouwens ook nog een Manta gespot , maar dat was op het parkeer terrein bij centerparcs!

Veel plezier nog!!!
  3. Andeleu:
    22 augustus 2015
    Heel gaaf ,maar die gekko zou ik ook niet leuk vinden en een rat ook niet,gezellig leuke verhalen tot de volgende reakie Gr An xx
  4. Leida:
    22 augustus 2015
    Fantastische verhalen heerlijk genieten leuk om dit op deze manier te volgen kijk al weer uit naar het volgende verhaal en foto's heel veel plezier groet va mama Leida.
  5. Beintema:
    22 augustus 2015
    Wat een avonturen in een reis!! En dit is nog maar het begin. Geniet!!
  6. ET:
    22 augustus 2015
    Dát zijn nog eens snorkelfoto's!
    Erg gaaf om die manta's eens in het echt te zien.
  7. Wencke Nagtegaal:
    22 augustus 2015
    Prachtige foto's (behalve van die vliegende honden dan brrr) vleermuizen.En ben na het lezen van het reisverslag héééél benieuwd naar T staartje????? Hahaha.
    Het is net of ik er zelf bij ben goede schrijfstijl Nathalie .
    Maar zal geduldig het vervolg reisverslag af wachten.
  8. Debbie:
    22 augustus 2015
    Heerlijk jullie verhalen en zo te lezen genieten jullie met volle teugen. En hoe bevalt Jeroen het packpacken? Gaaf dat jullie een manta gezien hebben.
    Hier in Nederland is het weer volop zomer rond de 30 gr. en wij genieten van Sail met de boot.

De groetjes en ik kijk uit naar het volgende verhaal xxx