Bali-Flores/Komodo-Lombok-Gili's door Jeroen geschreven

1 september 2015 - Pemenang, Indonesië

Bali-Flores/Komodo-Lombok-Gili's
Hier eens een stukje tekst van Jeroen. Het schijnt zo te zijn dat dat geapprecieerd wordt door de thuisblijvers.

VERSCHIL TUSSEN DE EILANDEN
Het begin op Bali was erg aangenaam. Het verkeer is erg hectisch. Dat alleen is al erg vermakelijk om naar te kijken. Buiten het links rijden wat even wennen was, de drie miljoen scooters die het eiland telt, zijn het vooral de vrachtwagenladingen op diezelfde scooters die erg vermakelijk zijn. Complete ladingen rijst, bamboe, fruit en wat al niet meer worden achterop en in het midden vervoerd. Vaak houdt de bestuurder het geheel in evenwicht met een arm en/of zijn onderkaak. Het leukste vond ik de stalen kantoorkast van  ongeveer 1,60 x 1,60 die zat vastgebonden aan de bestuurder. Ook is het heel gebruikelijk om met het hele gezin op de scooter te zitten zonder helm.
Bali is hindoeïstisch en heeft heel veel tempels. Ook veel mooie rijstvelden gespot. Dit geeft een bijzondere sfeer en geeft je het gevoel ver van Europa te zijn verwijderd. Bali is erg toeristisch in de grote kustplaatsen.  Ga je verder het binnenland in dan zie je hier toch wel veel armoede.
Het grote voordeel van Bali is dat het niet islamitisch is vind ik. Dit houdt in dat je niet, zoals op Flores en Lombok,  s'ochtends om half 5 uit je bed wordt getetterd. Op Flores en het eerste hotel op Lombok was het niet bepaald alsof er een engeltje in je oor stond te pissen. Nee, het was alsof er een Imam in je oor stond te roggelen. Om half 5 s'ochtends, midden in de nacht dus! De rest van de dagen daar maar met oordopjes geslapen om mijn gehoor schoon te houden. Het is trouwens  wel gek dat je na een paar dagen bepaalde dingen begint te herkennen uit het gelal.
Flores is nog nauwelijks toeristisch. Daar draait het vooral om het national park Komodo. Alles wat daar echt mooi is om te zien begint met een boottochtje vanaf Labuan Bajo. Dan leg je aan bij één van de vele mooie eilandjes om te snorkelen of op het witte strand te liggen. Ook erg geliefd is deze omgeving bij gevorderde duikers. Door sterke stromingen wordt het minder gevorderden afgeraden om hier te duiken. Dit hebben we inderdaad aan den lijve ondervonden tijdens het snorkelen.
Na het koraal van Papua Nieuw Genua, schijnt hier het mooiste koraal ter wereld te liggen. Dit geloof ik meteen. Zo mooi en zo kleurrijk. Erg indrukwekkend. Hoogtepunt was het zwemmen met de reuze Manta's, het bezoek aan de Komodovaraan én de massa overvliegende vliegende honden. Dit alles op één dag! Een dag om nooit meer te vergeten.
Later spraken we bij toeval een stel uit Zwitserland uit het groepje van de excursie. Zij hadden de excursie nóg een keer geboekt en.... geen enkele Manta gezien. Erg veel mazzel gehad dus op de dag dat alles klopte.
Het binnenland van Flores ook gezien. Door de zeer professionele aanpak van de excusrieoperator mochten we zelfs ter voet het binnenland verkennen. De professionele aanpak bestond uit een landrover van 41 jaar oud met een motorblok uit Azië en een gids die alleen maar onzin uitkraamde. Een schitterend hilarisch moment was met de vraag aan haar, waarom het water omhoog uit de grond kwam bij de geisers. Het antwoord luidde: That's because of the nature.  Haha, zo kan ik ook gidsje spelen.
Door de gebroken aandrijfas van de gammele LaRo konden we echter wel de sfeer opsnuiven van de dorpjes. Het zit daar qua welvaart echt een beetje tussen de 2e en 3e wereld in, maar iedereen is erg vrolijk en blij je gedag te mogen zeggen en zwaaien. Wij als blanken waren een soort attractie voor hun. Kinderen renden naar buiten en sprongen over hekken om ons gedag te mogen zeggen. De mensen hebben niks maar zien er toch gelukkig uit. Beetje vreemd en bijzonder om mee te maken. Dan weet je weer dat we het in Nederland erg goed hebben en te veel klagen.
Lombok zit qua toerisme en welvaart een beetje tussen Bali en Flores in gok ik. Erg leuk om met de scooter te verkennen en deel uit te maken van de verkeersgekte in de hoofdstad Mataram. Ook leuk waren de vele aapjes aan de kant van de weg in het regenwoud. Dan weet je weer dat je ver van huis bent. Ik heb de aapjes goed bekeken en zag in geen enkele aap mijn evenbeeld nee.
Gili eilandje Trawangan daarentegen is juist weer erg toeristisch. Het eilandje bestaat wel uit een druk en rustig gedeelte. Je kunt dus opzoeken waar je behoefte aan hebt. Het drukke gedeelte geeft s'avonds een tafereel van Europeanen en veel Australiërs die aan het genieten zijn van een biertje of 30. De sfeer blijft wel gemoedelijk.
Ook hier mooie stranden. Helaas wel veel laag water na de middag. In de zee weer mooie dingen gespot. Op de laatste dag hier, toch nog maar eens de zee in geweest om te snorkelen. Gelukkig maar, want we konden prachtig op zwemmen met een paar grote zeeschildpadden. Deze staan ook weer mooi op beeld. Helemaal super weer om mee te maken.

HET REIZEN
Het reizen zelf, afgezien van de helse boottocht, valt mij erg mee. Volgens Woenk ligt de frequentie van inpakken wegwezen en door naar een andere locatie, wel lager dan andere vakanties. Achteraf gezien is het breekpunt hierin denk ik de boottocht. Hierdoor waren we genoodzaakt langer op Flores te blijven. Ook kwamen we later aan op Lombok.
De beruchte boottocht was een gok, dat wisten we. Maar nu weet ik ook dat ik mezelf nooit meer in mijn leven, twee nachten zij aan zij  met twintig andere laat opbaren. Dit alles is uiteraard puur achteraf.
Verder heb ik me een tijdje afgevraagd wat nou eigenlijk de toegevoegde waarde is van een backpack tov. een koffer. In principe heb ik nauwelijks momenten gehad dat een koffer echt geen doen was. Totdat we aanmeerden op Gili Trawangan. Aangezien hier geen steigers zijn moet je gewoon met bagage en al een meter of 5 door het water heen banjeren. Ik zag een Fransman flinke moeite doen om z'n koffer en die van z'n vrouw boven water te houden. Helaas hielden de koffers het droog. Overall is een backpack toch gewoon net wat handiger.

BEESTJES
Persoonlijk  nog geen vreemde, enge giftige dingen op de kamer mee gemaakt. Op Bali had ik wel gezellig een kamergenoot. Ze was de eerste nacht nogal onrustig. Ik wist niet wat ik met haar aan moest. Op een gegeven moment wil je ook wel eens een keer gaan slapen. De liefde was helemaal over toen ik naar een andere kamer ben verkast. Mijn kamergenoot bleef achter. Op mijn nieuwe kamer trof ik een leuke gekko. Nog voordat ik ging slapen wist Woenk mij te vertellen dat deze leuke beestjes ook geluid konden maken. Dit was mij niet bekend. Toen ik eenmaal op één oor lag hoorde ik inderdaad een vreemd geluid. Dit kon toch niet dat gekko'tje zijn.  Toch maar even gegoogled op geluid van gekko. Uiteindelijk kon ik om 1 uur s'nacht met een gerust hart gaan slapen. Het was overduidelijk toch de gekko die dit geluid maakte. Ze worden natuurlijk gekko genoemd omdat ze hun eigen naam roepen. Maar het zijn behoorlijke schizofrene beestjes. Hij noemde zichzelf namelijk ook: Tsjiktsjak, Gerard, Grover, Eppo etc.
Die kamergenoot van de eerste kamer was trouwens een rat boven mijn plafond.

Nou nog een paar dagen Ubud op Bali. Dan zit het er helaas al weer op. Drie weken gaan hard, maar we hebben erg veel gezien. Tot nu toe een erg gezellige en geslaagde vakantie.

Groeten van ons

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. ET:
    1 september 2015
    Haha, ja je relaas over die moskee's kan ik beamen.
    Ik sliep ooit in Yogjakarta naast zo'n gebouw, en ik ben dan ook meerdere malen wakker geschrokken in de veronderstelling dat Allah zelf aan mijn voeteneinde stond te brullen!
    Mooi verhaal, en leuk dat het zo goed bevalt.
    Ik vraag me alleen af of ik Flores/Komodo nu wel of niet van mijn bucket list moet schrappen...
  2. BenAnt:
    1 september 2015
    Haha Jeroen , prachtig verslag . Dank je wel . Blij dat je het naar je zin hebt (zonder koffer). Die oproep s'morgens is om te hersenspoeling. Daarom snapte je het ook (een beetje) .
    Geniet nog lekker de laatste dagjes en goede reis terug ook voor Nathalie &Woenk uiteraard. En....geen "slapie's" meer op je kamer hoor !